Av Elin Eklund - 20 februari 2017 12:05

Idag körde vi ner till Jarvis bay och Huskisson. Manuels syster jobbar på en firma som gör delfin utflykter så hon hade bokat in oss på en båt tur klockan ett på eftermiddagen. Så otroligt vackert ställe och självklart häftigt att få se vilda delfiner igen.

Vi blev inbjudna till kaptens bryggan och båda barnen fick köra båten. Riktigt kul och spännande. Sen åkte vi vidare till Haymans beach ungefär tjugo minuter bort. En strand som tydligen klassas som en av de vackraste i världen, helt förståligt för det var otroligt vackert med kritvit sand och turkost hav.

Hemma igen hos Isabella och Cassandra badade vi i poolen och körde ännu en god bbq till middag. Nu sitter jag och Anja på altanen och delar på en flaska vin. Sån lyx att få sitta och prata med en god vän igen.

Av Elin Eklund - 19 februari 2017 12:02

Imorse drog vi upp till Illawarra tree Top och gick 50 meter över regnskogen på en stålbro. Super häftigt men läskigt!

Vi åkte sen vidare till Kiama för lunch och se deras blowhole, också super häftigt och så vackert

Och precis runt hörnet låg en ännu häftigare rockpool. En havspool helt enkelt.

Av Elin Eklund - 19 februari 2017 08:43

Igår for vi upp i ett natur reservat och hälsade på några vänner till Anja och Chris som har ett bed and breakfast. Helt fantastisk ställe, riktigt idylliskt med en bäck som rann genom skogen där barnen kunde leka och klättra.

Svårt att fånga på bild såklart med det var ett otroligt fint ställe. Sen for vi vidare för lite lunch och lek innan stormen kom

Resten av dagen spenderade vi hemma i ösregnet. Barnen badade i poolen i regnet och vi hade taco mys på kvällen.

Av Elin Eklund - 17 februari 2017 23:02

Ibland går allt verkligen fel. Vi började med att försöka packa ihop alla våra saker för att dra vidare ner till Anya med familj i Wollongong. Då upptäcker jag att vi har välling kvar till typ fyra dagar och vi har en vecka kvar. Kris! Googlar och ringer runt men välling säljs inte i Sydney så vi får helt enkelt försöka göra en välling blandat med mjölk. Känns liksom inte som rätt tillfälle att vänja av Melvin från välling på semestern. Han äter inget här heller så då känns det alltid bra med vällingen, men men... När allt var packat och klart beställer Jocke en uber men när den kommer inser vi att bilen är för liten, bara att beställa en ny. När nästa kommer springer han ner och kollar och säger åt chauffören att han ska hämta familjen och alla väskorna. Men när vi kommer ner igen så har han dragit, så typiskt! Där står vi med alla saker och barnen i stekandes sol och 35grader värme. Vi hade lämnat nycklarna till Mias lägenhet uppe i lägenhetern så vi kom inte ens in i huset igen. Eftersom vi inte hade varken internet eller telefon nummer till taxi fick Jocke springa och leta upp en. Det visade sig att han hade ett extra däck i bagage luckan men av ren ilska lyckades Jocke trycka in våra resväskor och resten av väskorna, ryggsäckar och barnvagnar fick vi ha i knät. Det var helt surrealistiskt, där satt vi inklämda bland alla saker och svettandes med kinesisk musik på högst volym och for fram och då mitt i allt behövde Melvin kräkas. Jocke lyckades få tag på en liten genomskinlig plastpåse som han kräktes i. Så där satt vi i värmen med kräklukt hållandes en liten plastpåse full med kräk. Tillslut kom vi fram till flygplatsen där vi skulle hämta våran hyrbil. Såklart var det tomt i alla diskar utan våran, där var det lång kö.

Melvin däckade i vagnen och jag och Tindra köpte läsk och chips. Tillslut drog vi iallafall iväg ner mot Wollongong med ett stopp på Symbio wildlife park där man får träffa bland annat kängrusar och koalor. Men vi hann inte mer än dit så började det blixtra och åska som bara tusan innan himlen öppnade sig. Vi tog skydd under ett plåttak vid tiger buren så där satt vi i stormen och kollade på tigrar.

Tillslut sprack det upp och vi kunde mata de små söta kängrusarna.

Vi såg även världens farligast orm

Och vi fick klappa koalor. De var super söta, riktiga gosenallar.

[Bild]

Sen var det bara 20 minuters körning ner till Anya. Tindra och Cassandra är jämngamla och har hur kul som helst. Melvin säger "they are to girly" så han vill bara leka med pappa. Han saknar George, de hade verkligen kul ihop. Men nu är vi här över helgen och hoppas på uppehåll så vi kan åka på några roliga utflykter.

Av Elin Eklund - 16 februari 2017 13:39

Mums...

Av Elin Eklund - 16 februari 2017 13:09

Idag promenerade vi ner till Bondi beach för att bada och träna lite mer på att surfa. Klar blå himmel och super varmt.

Melvin trivs bäst i vattenbrynet och spanar på Jocke och Tindra ute på vågorna. Han älskar att bygga sandslott och se när vågorna sköljer upp på land. De känns tryggt att han inte vill bada här när vågorna är stora och undervattenströmmarna är farliga. Men vi håller oss "between the flags" där badvakterna har full uppsikt hela tiden. Känns lite overkligt att bada när helikopterna kommer med jämna mellanrum för att kolla efter hajar och hajnät finns uppsatta längre ut som ett extra skydd in mot stranden. Det är inte nätat hela vägen utan några delar som kollas varje morgon.

På eftermiddagen gick vi och hämtade George och Zoe på skolan. Kul för barnen att få se hur de har det på sin skola. Väldigt annorlunda och i ett klassrum fanns det ormar, ödlor, sköldpaddor och nån konstig fisk med ben? En lärare älskar tydligen reptiler så han har fullt i sitt klassrum som barnen får ta fram både på lektioner och raster. Riktigt spännande! Sen drog jag och Mia på en liten shopping tur till Bondi Junction medans Jocke och barnen badade i poolen. Till middag blev det en god bbq på altanen och Sydneys godaste munkar till efterrätt.

Av Elin Eklund - 16 februari 2017 00:16

Igår på förmiddagen tog vi bussen till Watsons bay. Det ligger ungefär 20min från Bondi och där finns en lite mer barnvänlig strand. Lite orutinerat badade vi vid första bästa stranden tills vi fick veta att badplatsen låg 100meter bort, där hajnätet fanns. Barnen älskade havet och badade och lekte i sanden.

Vi åt fish and chips till lunch på stranden. Jag åt en fräsch sallad med deras super goda jätte räkor.

Sen förflyttade vi oss till andra sidan där hajnätet fanns

Vi hittade ett lite annorlunda träd som funkade utmärkt som klätterträd

Sen for vi hem för att möta upp Zoe och George som kom hem från skolan. De tog med oss ner till Bondi beach för en surf lektion. Så kul, kände mig som ett barn på nytt.

Vi stannade kvar på stranden och åt middag i skuggan med världens bästa utsikt.

[Bild]

Av Elin Eklund - 14 februari 2017 13:00

Idag ösregnade det hela förmiddagen. Vi lyckades tillslut ta oss ut och hitta bussen till Bondi junction, Sydneys största köpcentrum. Tindra är i desperat behov av sommarkläder och en ny bikini men tyvärr hittade vi inte så mycket barnkläder. HM hade inte ens en barn avdelning, väldigt ovanligt kan jag tycka men men. Vi åt en god lunch på samma café som för 5 års sedan.

Jocke och Tindra delade på en pizza och Melvin åt typ zero. Vi frågade honom imorse vad han skulle äta om han fick välja i hela världen. Då visade han en rund boll med sina fingrar. Aha, köttbulle tänkte jag men icke han menade zero. Han vill inte äta nåt i hela världen tydligen, så tråkig är han. Efter lunchen och en hysterisk shopping på target tog vi bussen hem och hann precis hem lagom till Zoe och George var tillbaka från skolan. Eftermiddagen spenderade vi i deras pool.

Barnen hade hur kul som helst så sen blev det bara en snabb dusch innan vi promenerade ner till Bondi beach. Vi åt middag på Iceberg som hade världens utsikt över hela stranden.

Ett riktigt coolt ställe med havspooler som vi tyvärr inte provade på idag. Barnen älskar att vara här och de har super kul tillsammans med George och Zoe vilket gör allt mycket roligare. På vägen hem stannade vi och köpte glass på trendigaste glassbaren i Bondi. Ett bra avslut på en härlig dag.