Alla inlägg under februari 2017

Av Elin Eklund - 16 februari 2017 13:39

Mums...

Av Elin Eklund - 16 februari 2017 13:09

Idag promenerade vi ner till Bondi beach för att bada och träna lite mer på att surfa. Klar blå himmel och super varmt.

Melvin trivs bäst i vattenbrynet och spanar på Jocke och Tindra ute på vågorna. Han älskar att bygga sandslott och se när vågorna sköljer upp på land. De känns tryggt att han inte vill bada här när vågorna är stora och undervattenströmmarna är farliga. Men vi håller oss "between the flags" där badvakterna har full uppsikt hela tiden. Känns lite overkligt att bada när helikopterna kommer med jämna mellanrum för att kolla efter hajar och hajnät finns uppsatta längre ut som ett extra skydd in mot stranden. Det är inte nätat hela vägen utan några delar som kollas varje morgon.

På eftermiddagen gick vi och hämtade George och Zoe på skolan. Kul för barnen att få se hur de har det på sin skola. Väldigt annorlunda och i ett klassrum fanns det ormar, ödlor, sköldpaddor och nån konstig fisk med ben? En lärare älskar tydligen reptiler så han har fullt i sitt klassrum som barnen får ta fram både på lektioner och raster. Riktigt spännande! Sen drog jag och Mia på en liten shopping tur till Bondi Junction medans Jocke och barnen badade i poolen. Till middag blev det en god bbq på altanen och Sydneys godaste munkar till efterrätt.

Av Elin Eklund - 16 februari 2017 00:16

Igår på förmiddagen tog vi bussen till Watsons bay. Det ligger ungefär 20min från Bondi och där finns en lite mer barnvänlig strand. Lite orutinerat badade vi vid första bästa stranden tills vi fick veta att badplatsen låg 100meter bort, där hajnätet fanns. Barnen älskade havet och badade och lekte i sanden.

Vi åt fish and chips till lunch på stranden. Jag åt en fräsch sallad med deras super goda jätte räkor.

Sen förflyttade vi oss till andra sidan där hajnätet fanns

Vi hittade ett lite annorlunda träd som funkade utmärkt som klätterträd

Sen for vi hem för att möta upp Zoe och George som kom hem från skolan. De tog med oss ner till Bondi beach för en surf lektion. Så kul, kände mig som ett barn på nytt.

Vi stannade kvar på stranden och åt middag i skuggan med världens bästa utsikt.

[Bild]

Av Elin Eklund - 14 februari 2017 13:00

Idag ösregnade det hela förmiddagen. Vi lyckades tillslut ta oss ut och hitta bussen till Bondi junction, Sydneys största köpcentrum. Tindra är i desperat behov av sommarkläder och en ny bikini men tyvärr hittade vi inte så mycket barnkläder. HM hade inte ens en barn avdelning, väldigt ovanligt kan jag tycka men men. Vi åt en god lunch på samma café som för 5 års sedan.

Jocke och Tindra delade på en pizza och Melvin åt typ zero. Vi frågade honom imorse vad han skulle äta om han fick välja i hela världen. Då visade han en rund boll med sina fingrar. Aha, köttbulle tänkte jag men icke han menade zero. Han vill inte äta nåt i hela världen tydligen, så tråkig är han. Efter lunchen och en hysterisk shopping på target tog vi bussen hem och hann precis hem lagom till Zoe och George var tillbaka från skolan. Eftermiddagen spenderade vi i deras pool.

Barnen hade hur kul som helst så sen blev det bara en snabb dusch innan vi promenerade ner till Bondi beach. Vi åt middag på Iceberg som hade världens utsikt över hela stranden.

Ett riktigt coolt ställe med havspooler som vi tyvärr inte provade på idag. Barnen älskar att vara här och de har super kul tillsammans med George och Zoe vilket gör allt mycket roligare. På vägen hem stannade vi och köpte glass på trendigaste glassbaren i Bondi. Ett bra avslut på en härlig dag.

Av Elin Eklund - 13 februari 2017 12:26

Jag glömde bort bilderna på pannkaks maskinen så här kommer de :-)

Av Elin Eklund - 13 februari 2017 12:08

Idag var det dags att checka ut från vårat mysiga hotell mitt i stan. Målet var att gå upp i tid så vi hann äta hotell frukosten och försöka komma i takt med tidsomställningen. Barnen somnade vid 23-tiden och sov hela natten. Jag hade svårt att somna och låg och vred på mig till strax efter 2 men tillslut somnade även jag. Det fanns en pannkaksmaskin på frukosten. Hur coolt var inte det? Det har jag aldrig sett tidigare. Melvin åt mer än han gjort på alla dagar hittills så även han fyllde på med lite ny energi imorse.

Efter frukosten tog vi färjan över till Luna Park, ett tivoli mitt i stan. För en gångs skull har vi lite tur och det är nästan folktomt. Vi brukar alltid pricka in värsta dagarna med folkrekord i vanliga fall så det här känns riktigt lyxigt! Barnen åker karusell efter karusell, så kul.

Manuel hämtade upp oss på hotellet efter jobbet så nu är vi på Bondi beach tillsammans med Mia och hennes familj. Det blev en mysig bbq på deras altan och nu ska vi försöka få barnen till ro och komma i säng. Godnatt zzzzz

Av Elin Eklund - 12 februari 2017 12:54

Imorse vakande vi lite tidigare än igår. Efter att Melvin fick en hostattack strax efter midnatt så kunde varken jag, Jocke eller Melvin somna om. Vi låg vakna till strax efter klockan tre. Så lite sega var vi imorse men kom igång snabbt. Vi började dagen med en frukost på Joe and The Juice. Gott och lyxigt för mig som älskar deras mackor och väldigt sällan får chansen att äta där.

Efteråt tog vi färjan över till Manly. När vi var här för 5år sedan så bodde vi där en vecka på ett litet mysigt guesthouse. Det stod kvar och vi passade på att ta ett dopp på den lilla stranden som ligger precis utanför.

Vi promenerade sen över till andra stranden och kollade på alla surfare. Det var otroligt mycket folk överallt.

Vi hann även med lite lek och bus innan lunch nere på kajen.

Det var så sjukt mycket folk som skulle med färjan. Första kom vi inte ens med så vi fick snällt vänta på nästa. Vi åkte tillbaka till stan och tog en liten promenad runt The Rocks innan vi hoppade på färjan mot Darling Harbour.

När mörkret hade lagt sig satte barnen på sig badkläderna igen och lekte i vatten fontänerna. De hade hur kul som helst och ville aldrig gå hem. Men nu är vi äntligen tillbaka på rummet och hoppas att vi kan somna snabbt. Imorgon checkar vi ut och åker till familjen Berendonk i Bondi beach några dagar men innan dess ska vi hinna med Luna Park, Sydneys nöjespark, några timmar.

Av Elin Eklund - 11 februari 2017 13:13

Ikväll blev det middag och lek i Darling Harbour. Vi tog färjan som planerat från Circular Quay, så mysigt.

Vi fick en fin vy över både opera huset och Harbour bridge. Det var fullt ös i Sydney ikväll då det är lördag och många var ute och partajade. Vi hittade en super god thai restaurang precis bredvid lekplatsen, vilken passade oss toppen. Sen tog vi en promenad hemåt och hoppas nu att vi kan somna innan midnatt.