Alla inlägg under augusti 2015

Av Elin Eklund - 11 augusti 2015 14:15

Imorse satsade vi på att bara först på safarin och vi lyckades. Sån tur med bara några minuters kö. Spännande att få se alla djuren

Sen gick vi vidare till apberget och elefanterna

Sen hittade vi den roliga lekplatsen, kulmården. Här skulle barnen kunna leka en hel dag.

Nu sitter jag och tar igen mig medans Melvin sover middag och Tindra, mormor och morfar är på delfinshow. Skönt med några lugna minuter.

Av Elin Eklund - 10 augusti 2015 23:11

Vilken dag! Vi lämnade Sigtuna strax innan nio imorse. Resan gick över förväntan men när vi hade ungefär 500 meter kvar säger Melvin att han måste kräkas. Jag hittar en liten påse och kastar bak till mormor som sitter inklämd mellan barnen och mycket riktigt så kom det en kräk. Vi stannade längs vägen och han klär snabbt av sig alla kläder och ställer sig naken och kissar glatt i diket. Som tur var så var det bara åk sjuka och han mår snabbt bättre. Efter att hämtat ut nycklar och biljetter på vildmarks hotellet så kommer vi tillslut in på Kolmården lagom till sälshownen.

Sen var det dags för lunch men Tindra ville absolut åka delfinexpressen först och vad gör man inte som mamma, jo ställer upp. Jag skrek nog högst av alla som vanligt.

Vi gick sen vidare till tigrarna. Det gillade Melvin skarpt. Han älskar att titta på djur.

Sen fortsatte vi till barnens Kolmården där de får klappa på getter och kan klättra lite.

Efter det så besökte vi Bamses värld som är nytt för i år. Super mysigt och en rolig barn teater.

Här kunde man även köra bilar och åka godis tåg. Melvin skulle bestämt köra blå bil så vi fick snällt vänta tills den kom.

När vi kom tillbaka till hotellet gick jag och mormor ner med barnen och badade i de roliga poolerna medans morfar fick ta igen sig på rummet. Vi avslutade dagen med middag på vår egen balkong. De blev en fin avslutning efter en lång men rolig dag.

Nu sover Tindra och morfar och jag ska försöka få lilleman i säng.

Av Elin Eklund - 10 augusti 2015 10:07

Nu när vi har cyklarna i Sigtuna kan vi lätt cykla till nån lekplats och leka lite.

Jag passade på att njuta av lugnet några minuter medans Tindra lekte och Melvin låg hemma och sov med mormor.

Av Elin Eklund - 10 augusti 2015 10:03

Igår kom familjen Linde till Sigtuna och åt lunch med oss. Det blev en lunch i skuggan på Farbror Blå. Gott tycke både barnen och vi. Sen blev det glass på våfflan och lite minigolf.

Av Elin Eklund - 7 augusti 2015 23:44

Full rulle idag då jag och barnen cyklade ner på stan imorse för att klättra lite och spela minigolf. En fin solig sommarmorgon nere vid strandpromenaden

Jag och Tindra passade på att äta lunch på valvet, barnsallad som är en av Tindras favoriter när hon är i Sigtuna. Vi satt ute i solen och njöt av det fina vädret. Sen cyklade vi hem där kusinerna väntade på oss. Vi gick direkt till badet men med många olika viljor så blev det mest sura miner. Väl hemma igen så kom tjejerna igång och började leka. Sen kom hela familjen Hvitman, mammas lillebror Håkan med fru och deras 3 pojkar.
Mina kusiner som jag aldrig hinner träffa när jag är hemma. Det var verkligen kul att alla var lediga och kunde komma och det blev en fin kväll så vi kunde sitta ute till sent. Nu sover barnen söt och det är dags att hoppa i säng även för mig.

God mat och lite bubbel :)

Av Elin Eklund - 6 augusti 2015 21:41

Vi började morgonen med att åka till sjudargårdsbadet igen. Som tur var hade de rensat upp både brygga och sand från allt gäss bajs. Der blev en mysig förmiddag och både Tindra och Melvin hoppade från bryggan och badade glatt.

Inte så mycket folk men desto fler gäss. Efter badet åkte jag och åt lunch med Madde, en jobbarkompis från Arlanda tiden. Alltid kul att få höra vad som händer här hemma. Jag passade även på att handla till kusinträffen imorgon. Då kommer både mina och barnens kusiner så det blir fullt hus. När jag kom hem drog vi iväg för att plocka blåbär så vi kan baka paj. Kul tyckte barnen även om Melvin mest undrade vart björnen var och Tindra tyckte att hennes burk aldrig blev full. Lite otacksamt att plocka blåbär för det tar lite tid. Melvin smaskade på och hjälpte Tindra så gott han kunde. En litet fick vi ihop tillslut. Nöjda och glada åkte vi hemåt igen.

Bästa draget var att ta med sig cyklarna hem från Gotland. Det är så mycket lättare än att hålla på att lasta in i bilen eller försöka gå någonstans. Så efter middagen cyklade jag och barnen ut en sväng och hittade en liten lekplats där barnen kunde springa av sig i den varma sommarkvällen.

Det måste ha varit en av de varmaste kvällarna sen vi kom hem. Så skönt att slippa frysa för en gångs skull. En vacker cykeltur hem i skymningen, svensk sommar när den är som bäst.

Av Elin Eklund - 6 augusti 2015 20:31

Så här vi lämnat Gotland för den här sommaren. Vilken tur vi har som har mormor och morfar som hjälper oss med allt. Det var helt klart morfars förtjänst att vi hann med färjan och allt fick plats i bilen.

Jag körde och mormor roade barnen i baksätet. Jag gillar bäst att ha egen hytt på färjan men eftersom vi bokade våra biljetter så sent var det redan fullt. Vi lyckades få platser längst fram i fören, helt klart bästa platserna.

Vi hann inte mer än köra in på uppfarten i Sigtuna innan Tindra började tjata om att få bada. Så det var bara att packa in, åka ner på stan och handla mat, laga middag och sen packa badväskan. Som tur var var det två andra barn på badplatsen som hoppade från bryggan. Mälaren är ju lite läskig, den är ju så mörk så man ser inte botten och när man inte är van så är det skönt med lite sällskap

Men hon är tuff min lilla tjej som vågar hoppa och bada. Tyvärr hade Kanada gässen bajsat ner hela bryggan och gräsmattan men förut det var det en varm och härlig kväll

Av Elin Eklund - 4 augusti 2015 23:07

Ikväll packade vi skrindorna fulla med mat och barn och gick ner till stranden och åt middag.. En sån underbart vacker sommarkväll.

Morfar ich Simon bjöd på en fantastik middag med hummer och champagne till förrätt, kallskuret och potatis sallad till huvudrätt och goda ostar som avslutning. Barnen lekte vid vatten kanten och vi hittade en manet som vi fiskade upp.

Tindra ville bada men efter manet upptäckten och allt sjögräs så hoppade hon badet och sparar sig till Sigtuna. Innan vi gick ner till stranden så vinkade vi av kusinerna som lämnade ön för den här sommaren. Imorgon är det våran tur att ta färjan mot fastlandet igen. Sorgligt på sitt sätt men vi har fortfarande 10 dagar kvar i Sverige och fler äventyr väntar innan vi återvänder hem till värmen igen. Det är de här underbara minnena som jag tar med mig hem, Gotland när det är som vackrast.